donderdag 18 oktober 2018

Vernieuwing nodig voor financiering goede doelen

De geldstromen van goede doelen op de traditionele manier staan onder druk. Hoe komen goede doelen traditioneel aan hun gelden?

  1. Donaties
  2. Subsidies
  3. Collectes
  4. Eigen initiatieven (verkoop artikelen bijvoorbeeld)
  5. Loterijen als Postcodeloterij, Vriendenloterij
  6. Legaten (erfenissen)
Er zijn op al deze gebieden signalen dat de geldstromen minder gaan worden. Hoe het komt? De beweging van de tijd, de economie en de fiscale wetgeving. Laten we eens kijken wat erachter zit...

Donaties

Veel mensen geven op vrijwillige basis aan goede doelen, meestal via een regelmatige automatische overschrijving. Dat is een belangrijke tak voor de organisaties en de laatste jaren groeit het zelfs. Toch hangen hier donkere wolken boven deze initiatieven omdat de fiscale regels gaan veranderen. Dat betekent dat particulieren deze giften moeilijker kunnen aftrekken van hun belastingaanslag - en dat het daarmee duurder wordt om te geven.

Subsidies

Het wordt voor veel organisaties ook moeilijker om subsidies te verwerven. Daarbij moet worden gedacht aan preciezer gestelde eisen waaraan moet worden voldaan maar ook ook de toetsing achteraf. Vooral kleinere organisaties lijden hieronder, omdat zij minder gemakkelijk de menskracht kunnen werven om deze werkzaamheden uit te oefenen - vaak zijn ze zelfs van vrijwilligers afhankelijk die meestal minder tijd hebben maar ook regelmatig de kennis missen om deze specialistische formulieren te kunnen invullen.

Collectes

De collecte heeft volgens mij zijn beste tijd gehad en zorgen voor ongeveer 3% van de inkomsten van de goede doelen. Het wordt voor de goede doelen steeds moeilijker om vrijwilligers te vinden die langs de deuren gaan - en ook voor de coƶrdinatie van de collectes is het vinden van vrijwilligers een zwaardere klus aan het worden.
En ben je wel eens langs de deur geweest om te collecteren? Steeds minder mensen doen open voor een collectant en als ze open doen dan ontbreekt steeds vaker (klein)geld om in de bus te stoppen. De oplossing daarvoor is natuurlijk een draagbaar pin-apparaat echter die zijn ook niet gratis... Er zijn ook goede doelen de investeren in collectebussen met ingebouwde (contactloze) pinapparaten. BartimeĆ¼s werkt met kaartjes waarmee mensen via een sms-bericht kunnen doneren als ze geen kleingeld hebben. De collectebus waarmee ik dit jaar voor het Diabetesfonds langs de deuren ging had QR-codes om via Tikkie of iDeal geld over te maken.
Wist je trouwens dat het geven van kleding en schoenen de opbrengst van de collectes heeft ingehaald?

Eigen initiatieven

Vooral de grotere goede doelen hebben eigen initiatieven om gelden in te zamelen. Zo kun je denken aan
  • Verkoop van artikelen. Deze moeten wel eerst worden ingekocht
  • Verhuur van accommodatie en kantoren voor vergaderingen
  • Organisatie van evenementen
  • Samenwerking met evenementen, bijvoorbeeld een hardloopwedstrijd of sportevenement. Denk aan de Halve Wandelmarathon van Egmond, waarmee het Reumafonds wordt gesteund.
  • Samenwerking met serviceclubs. NSGK werkt zo samen met JCI Nederland

Participatie in loterijen

Veel loterijen ondersteunen goede doelen. Op kleinere schaal zie je dat lokale stichtingen loterijen organiseren, vooral rond evenementen. De grote bekende landelijke loterijen zijn goed voor vele miljoenen die aan goede doelen worden besteed.

Legaten, erfenissen

Een kwart van de inkomsten van goede doelen is afkomstig van nalatenschappen en erfenissen. Dat is een belangrijke punt uit de taart voor deze organisaties. Doordat deze giften niet afhankelijk zijn van de inkomstenbelasting zijn deze stabieler maar vragen wel een consequente en vakkundige inzet en begeleiding door de organisaties. De opbrengsten zijn wel hoger. Voor veel goede doelen komen deze als verrassing maar het loont de moeite om bij het leven al contact op te nemen omdat de gever dan ook invloed kan hebben op de besteding van het geld.

Wat kunnen goede doelen meer doen voor hun geld?

Het wordt belangrijker om een goede band te leggen met de achterban, ongeacht of deze bestaat uit bedrijven die ondersteunen, serviceclubs, donateurs of mensen die geld in de collectebussen stoppen. Zij moeten een band krijgen, een beleving hebben, bij de organisatie die ze een warm hart toedragen.
Een ander idee is om te kijken naar nieuwe processen in de economie. Wat te denken van affiliate marketing, of de mogelijkheden van netwerkmarketing? Vooral bij het laatste kunnen organisaties die actief zijn op gebied van gezondheid samenwerking zoeken met bedrijven die zich bezighouden met producten die aansluiten bij gezondheid en preventie. Dit kan met de bestaande groep donateurs (mailing list) op verschillende manieren extra inkomsten opleveren, vaak zelfs met een relatief bescheiden inzet.
En wees niet bang voor creativiteit - en denk outside the box zoals het mooi heet. Heb je daar een idee over?

Geen opmerkingen: