donderdag 2 april 2020

Turnaround of the business... naar online in twee weken

Liz verzorgde de presentatie tijdens de Beyuna
Presentatie in het Engels
We hebben op het moment van schrijven twee weken van de 'intelligente lockdown' door de Coronacrisis achter de rug. Dat heeft veel gevolgen gehad voor de manier waarop de samenleving in Nederland werkt maar ook hoe we in de toekomst naar veel aspecten gaan kijken. En ondanks dat we in ons bedrijf Feeling-healthy.net al veel online deden, was het even schakelen.
Een turnaround klinkt dramatisch maar toch, we maakten enkele veranderingen mee. Om met het eenvoudige te beginnen: wat hadden we al geregeld?
  • Alle bestellingen, nationaal en internationaal, van producten worden via de website afgewikkeld.
  • Deze worden verwerkt door Beyuna en vervolgens per koerier veilig en verzekerd thuisbezorgd in Nederland, Europa (waar de Euro is), het Verenigd Koninkrijk en de Verenigde Staten
  • Vanuit de Beyuna Academy werden presentaties en trainingen voor business partners live gestreamd via het interne netwerk
  • Wekelijks organiseren we zelf een internationaal webinar, samen met enkele business partners en gericht op het Verenigd Koninkrijk
En ruim twee weken werd het ineens duidelijk: er gaat wat veranderen. Blijf zo veel mogelijk thuis. Cafés en restaurants werden gesloten. Dat had natuurlijk een impact.
  • Het was niet meer mogelijk om met bekenden af te spreken tijdens een lunch of diner. Oplossing: alles vanuit huis regelen via (vooral) Zoom en Skype - naast telefoon.
  • We konden niet meer naar de Beyuna Academy voor trainingen als we die niet op afstand wilden volgen. Oplossing: aan de streams werd een chatfunctie toegevoegd zodat deze interactief wordt.
  • Twee seminars in de maand werden gehouden in locaties in het land. Hier komt iedereen bij elkaar, wisselt ervaringen uit, en meer! Deze seminars werden ook gestreamd, vanuit de Beyuna Academy waar alleen de sprekers en technische ondersteuning bij zijn.
  • Team trainingen hebben we online gehouden.
  • Véél contacten met business partners, nieuwe klanten en anderen vinden nu plaats via online middelen.

En eigenlijk gebeurde dat in een vloek en een zucht. Eigenlijk is het best wel gemakkelijk. Geen locatie meer te hoeven afspreken maar gewoon met de ander vaststellen welke communicatie het beste werkt: Zoom, Skype of een andere methode. Of even bellen. De auto staat al een tijdje stil naast het huis, ongebruikt. En dat geldt voor velen!
We zien de bezorger van UPS - meestal misten we hem precies als hij bezorgde maar nu zijn we toch altijd in huis... maar de business gaat gewoon door.

Bredere gevolgen

Wat we wel zien is dat de gevolgen van deze manier van werken verder reiken dan ons eigen kringetje. Iedereen heeft het gemerkt: het is stil op straat! En dat zie je in de files (nauwelijks meer), luchtverontreiniging (die vermindert), vliegtuigen vliegen minder over vanaf Schiphol... En zo is er vast wel meer te bedenken! We moeten natuurlijk ook even kijken hoe het uitpakt voor de algemene conditie van mensen. Met de actie #kooplokaal zie je dat mensen meer van lokale ondernemers afnemen. Kortom: het lijkt bijna in grote lijnen een experiment 'anders werken en leven' te zijn.

Het gaat nog zeker 4 weken duren. Ik ben benieuwd naar de effecten op langere termijn. Intussen is er een ding belangrijk: jullie gezondheid. Mensen, take care en let een beetje op elkaar!

Geen opmerkingen: